مزایای کامپوزیت دندان برای خلق لبخندی طبیعی و جذاب

مزایای کامپوزیت دندان
مزایای کامپوزیت دندان

آیا می‌دانید که داشتن دندان‌هایی رنگی، شکسته یا لب پر شده تا چه اندازه می‌تواند زیبایی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ به نظر شما بهترین راه برای بهره‌مندی از دندان‌های یک دست و جذاب که رویای یک لبخند زیبا را محقق سازد چه روشی است؟ آیا تاکنون مزایای کامپوزیت دندان به گوشتان خورده است؟ بدون شک داشتن دندان‌هایی سفید، جذاب و هماهنگ با یکدیگر آرزوی همه افراد است. چرا که وجود دندان‌های سالم موجب می‌شود چهره افراد در هنگام خندیدن زیباتر و جوان‌تر به نظر برسد و چه بسا بسیاری از روابط اجتماعی به خاطر هدیه یک لبخند زیبا به یکدیگر شکل گیرد. از این رو اگر از ظاهر یا رنگ دندان‌های خود راضی نیستید و دندان‌هایتان در اثر عوامل گوناگون دچار ترک خوردگی یا شکستگی شده‌اند می‌توانید به راحتی با انجام کامپوزیت عیوب آن‌ها را برطرف کرده و با هر بار نگاه کردن در آینه از دیدن دندان‌ها و لبخند زیبای خود لذت ببرید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان

امروزه در علم پزشکی و دندانپزشکی روش‌های بسیاری برای تحقق رویای لبخند زیبا به موجب داشتن دندان‌هایی مانند مروارید به وجود آمده که یکی از پرطرفدار‌ترین آن‌ها کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان تهران و سایر شهرها  یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای زیبا سازی دندان‌ها و رفع مشکلات ظاهری آن‌ها است. این روش که معمولا برای دندان‌های جلویی هر فرد انجام می‌شود می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته افراد را به آن‌ها بازگرداند و زیبایی لبخندشان را دوچندان نماید.

در کامپوزیت دندان از ماده‌ای به نام رزین  استفاده می‌شود. این مواد که پوسته نازکی داشته و روی دندان‌های جلویی بیمار قرار داده می‌شود می‌بایست توسط یک متخصص دندانپزشک زیبایی  انجام شود؛ چرا که تنها یک دندانپزشک متخصص و متبحر در این زمینه می‌تواند با دقت در خطوط، انتخاب رنگ کامپوزیت دندان و ضخامت کامپوزیت‌ها، معایب دندان‌ها را پوشانده و لبخندی زیبا به همراه دندان‌های جذاب را به شما هدیه دهد.

چه مشکلاتی با کامپوزیت دندان قابل برطرف کردن است؟

همان‌ طور که در بالا نیز بیان کردیم با کامپوزیت دندان می‌توان بسیاری از مشکلات دهان و دندان را برطرف نمود. اما معمولا پزشکان بیشترین کاربرد کامپوزیت را زیبا سازی دندان و اصلاح طرح لبخند می‌دانند. از جمله مشکلاتی که با کامپوزیت دندان قابل بر طرف کردن است عبارتند از:

  • تغییر رنگ دندان‌های تیره یا رنگ پریده که ظاهری پیر و فرسوده را در چهره فرد القا می‌کنند.
  • تراز نمودن دندان‌ها و برقراری فاصله مناسب میان آن‌ها
  • ترمیم دندان‌های شکسته یا لب پر شده
  • درمان نامنظمی‌های خفیف
  • اصلاح ظاهر دندان‌هایی با فرم غیر طبیعی

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان

از جمله مزایای کامپوزیت دندان نسبت به دیگر روش‌های اصلاح طرح لبخند که باعث برتری آن شده است و طرفداران زیادی پیدا کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ترمیم در صورت شکستگی و آسیب دیدگی
  • تراشیده نشدن دندان‌ها برای انجام کامپوزیت و آسیب نرسیدن به بافت‌های دندانی
  • قیمت مناسب نسبت به لمینت دندان
  • مقاومت و استحکام بالا نسبت به لمینت
  • نگهداری و ترمیم آسان
  • شباهت بسیار به دندان‌های طبیعی
  • عدم نیاز به استفاده از داروهای بی حسی که نشان از بی درد بودن انجام کامپوزیت دارد.
  • آماده سازی سریع کامپوزیت و عدم نیاز به قالب‌گیری و ارسال به لابراتوار
  • انجام کامپوزیت تنها در یک الی دو جلسه مراجعه به دندانپزشک زیبایی تهران و سایر شهرها و بدون معطلی
  • افزایش اعتماد به نفس در افراد

مراقبت های پس از انجام کامپوزیت

کامپوزیت دندان

اگر می‌خواهید پس از انجام کامپوزیت درخشش و زیبایی دندان‌های شما ماندگاری بالایی داشته باشد، می‌بایست تمامی نکات در مورد نگهداری و مراقبت از کامپوزیت‌ها را رعایت نمایید که عبارتند از:

  • از مصرف نوشیدنی‌هایی چون نوشابه، قهوه و الکل خودداری کنید.
  • پس از مصرف مواد خوراکی رنگی مسواک زدن را فراموش نکنید. چرا که در غیر این صورت کامپوزیت‌ها رنگ گرفته و کدر می‌شوند.
  • برای نگهداری از کامپوزیت استفاده از مسواک نرم و نخ دندان مناسب و همچنین دهانشویه ضروری است.
  • در صورت استفاده از کامپوزیت از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

هزینه کامپوزیت دندان

مسئله قیمت و هزینه درمان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که موجب می‌شود یک فرد از انجام کاری باز داشته شود. قیمت کامپوزیت‌ دندان نیز استثناء از این مسئله نبوده و قیمت انجام آن به آیتم‌ها و عوامل گوناگون بستگی دارد‌. از جمله عوامل موثر در تعیین هزینه نهایی کامپوزیت‌های دندان را می‌توان تجربه دندانپزشک، جلسات معاینه، تعداد دندان‌های کامپوزیت شده، مواد مصرفی و قیمت روز کامپوزیت دانست. همچنین اگر بیمار دندان‌های خراب در دهان داشته باشد ابتدا می‌بایست آن‌ها را ترمیم نماید و سپس اقدام به کامپوزیت دندان نماید.

سوالات متداول

  • آیا کامپوزیت مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

اگرچه برخی از افراد تصور می‌کنند که با انجام کامپوزیت می‌توانند مانع از پوسیدگی دندان‌های خود شوند اما باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه بوده و لایه محافظتی ایجاد شده روی دندان‌ها به عنوان کامپوزیت، دندان‌ها را در برابر پوسیدگی ایمن نمی‌کند. تنها عاملی که موجب حفظ دندان‌های زیر کامپوزیت در برابر پوسیدگی می‌شود رعایت بهداشت دهان و دندان است.

  • آیا کامپوزیت دندان کنده می‌شود؟

به طور کلی احتمال اینکه کامپوزیت‌های دندان کنده شوند بسیار پایین است اما این اتفاق ممکن است برای برخی از افراد رخ دهد. دلیل کنده شدن کامپوزیت‌های دندان را تنها می‌توان عدم مراقبت و نگهداری صحیح پس از انجام آن دانست. چرا که گاز گرفتن غذاها و اشیا سفت با دندان‌های کامپوزیت شده می‌تواند موجب شکستن و افتادن آن‌ها شود. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و گسترش پوسیدگی دندان‌های زیر کامپوزیت موجب می‌شود تا پس از مدتی کامپوزیت‌ها کنده شوند.

  • مدت زمان حساسیت دندان‌ها پس از انجام کامپوزیت چقدر است؟

اصولا داشتن نشانه‌های درد و حساسیت تا دو هفته پس از کامپوزیت کاملا طبیعی بوده و به مرور زمان از میزان حساسیت و درد کاسته می‌شود. باید توجه داشت که اگر این درد و حساسیت بیش از سه هفته طول کشید می‌بایست برای معاینه به دندانپزشک مربوطه مراجعه کرد.

  • آیا از کامپوزیت می‌توان برای پر کردن حفره‌های دندان استفاده کرد؟

یکی از دلایلی که موجب ایجاد حفره در سطح دندان‌ها می‌شود گسترش پوسیدگی است. عدم درمان به موقع حفره‌ها می‌تواند موجب آسیب به مینای دندان شود. از این رو برای پر کردن حفره‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها و همچنین حفظ ظاهر زیبای دندان‌ها می‌توان از کامپوزیت‌ها استفاده نمود.

  • طول عمر کامپوزیت‌های دندان چقدر است؟

بیشترین عاملی که در طول عمر کامپوزیت‌های دندان نقش دارد رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان پس از انجام کامپوزیت است. علاوه بر این نحوه عملکرد دندانپزشک و استفاده از مواد اولیه مرغوب نیز نقش موثری در طول عمر کامپوزیت‌های دندان دارد.

  • آیا کامپوزیت‌ها تغییر رنگ می‌دهند؟

تغییر رنگ کامپوزیت‌ها یکی از مشکلات شایع در صورت عدم نگهداری مناسب و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. از این رو برای جلوگیری از تغییر رنگ لازم است تا پس مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی بلافاصله از مسواک استفاده شود.

  • طول درمان کامپوزیت دندان سریع‌تر است یا لمینت؟

یکی از مزایای انجام کامپوزیت طول درمان کوتاه آن نسبت به لمینت است. چرا که روکش‌های کامپوزیت اغلب در یک جلسه تکمیل شده و این در حالی است که روکش‌های لمینت می‌بایست در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده و سپس نصب شوند.

  • کامپوزیت دندان ارزان‌تر است یا لمینت؟

یکی از دلایلی که کامپوزیت نسبت به لمینت طرفداران بسیاری پیدا کرده قیمت مناسب آن نسبت به هزینه لمینت‌های سرامیکی است

  • آیا روی دندان‌های روکش شده می‌شود از کامپوزیت استفاده کرد؟

استفاده از کامپوزیت روی دندان‌های روکش شده تنها در صورتی که روکش‌ها در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند امکان‌پذیر است. در این خصوص از کامپوزیت به منظور تغییر رنگ و هماهنگی بین دندان‌ها استفاده می‌شود تا فرد بتواند لذت داشتن لبخندی زیبا به خاطر دندان‌های یکدست و سفید را تجربه نماید.

  • آیا استفاده از کامپوزیت سبب بوی بد دهان می‌شود؟

برای انجام کامپوزیت لازم است به دندانپزشکی مراجعه نمایید که در این زمینه تخصص و مهارت کافی داشته باشد. چرا که در غیر این صورت اگر انجام کامپوزیت با دقت و مهارت صورت نگیرد و درزی میان کامپوزیت و دندان ایجاد شود می‌تواند با گذشت زمان و عدم رعایت بهداشت موجب آزار فرد از بوی بد دهان شود.‌

سخن پایانی

از آنجایی که دندان‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزای صورت بوده و نقش مهمی در زیبایی چهره و لبخند هر فرد ایفا می‌کنند بنابراین رسیدگی به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که داشتن دندان‌هایی سفید، سالم و یک دست می‌تواند اعتماد به نفس افراد را برای شرکت در اجتماعات و دورهمی‌های دوستانه افزایش دهد. از این رو اگر از تغییر رنگ دندان‌های خود یا شکستگی و لب پریدگی آن‌ها رنج می‌برید کافیست تا با مراجعه به دندانپزشک اقدام به انجام کامپوزیت نمایید. پس از انجام کامپوزیت اگر می‌خواهید که کامپوزیت‌های شما طول عمر بالایی داشته باشند لازم است تا به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کرده و به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل نمایید.

منبع: سایت رسمی دکتر سید رضا خسروانی متخصص کامپوزیت دندان در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *